Digital kompetens i läroplanen
Praktiska färdigheter och egen produktion
Eleverna ska lära sig att använda olika apparater, program och tjänster och att förstå enligt vilken logik de används och fungerar. De ska öva sig att producera flytande text och att behandla den med olika verktyg samt att skapa bild, ljud, videor och animationer. Eleverna ska uppmuntras att med hjälp av digitala verktyg förverkliga sina idéer självständigt och tillsammans med andra. I undervisningen ska eleverna få bekanta sig med programmering för att lära sig att tekniska funktioner beror på mänskliga lösningar.
Ansvarsfulla och trygga arbetssätt
Eleverna ska lära sig ansvarsfull och trygg användning av digitala verktyg, nätetikett och de grundläggande principerna om upphovsrätt. De ska öva användningen av olika meddelandesystem och de sociala medietjänster som används i undervisningen. Eleverna ska få information och erfarenhet av hur bra arbetsställningar och lämpligt långa arbetspass påverkar hälsan.
Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt: Eleverna ska öva sig att söka information i olika källor med hjälp av söktjänster. De ska lära sig att använda källorna för att producera egen kunskap och öva sig att bedöma information kritiskt. Eleverna ska uppmuntras att hitta lämpliga sätt att uttrycka sig på och att använda digitala verktyg för att dokumentera och utvärdera arbetet och sina alster.
Målsättningar
Eleverna ska lära sig att hålla sig kritisk till källorna vid en sökning på nätet samt att kunna granska informationen och hemsidan man letar fram.
Sökmotorer: Google, Bing, DuckDuckGo
Granska och förstå webbadresser: https://digitalalektioner.se/lektion/granska-webbadresser/
Eleverna ska kunna formulera och producera eget material utgående från den informationen man har letat upp från olika källor samt lära dem att det är viktigt att namnge källan man använt.
Med hjälp av digitala hjälpmedel ska eleverna kunna presentera och uttrycka sig på ett mångsidigt sätt.
Det är viktigt att eleverna får veta vad som innebär med upphovsrätt, vilket material får man använda och vad får man inte använda utan tillstånd (eg. bilder, musik).
Läs mer om upphovsrätt på Digitala Lektioner (Svenska Internetstiftelsen)
Eleverna ska kunna använda sig av fildelning på en nivå så att lärare och elev kan dela filer till varandra. Det är också viktigt att lära sig hur man kan dela filer och dokument med varandra om man har ett grupparbete för att smidigt arbeta tillsammans i grupp.
Fildelningsprogram: Google Drive, Google Classroom, Google Docs
Eleverna ska kunna söka, kombinera, skapa och presentera material från olika källor av olika slag (video, ljud eller text och bild).
Det är viktigt för eleverna att lära sig att ta ansvar för det man gör på nätet. Alla personer behöver inte vara den personen som den uppger sig vara och det gäller att vara kritisk till information man hittar och använder.
Eleverna ska ges möjlighet att prova på digital kommunikation (video, ljud eller text och bild) inom den egna klassen/skolan. Eleven ska ges möjlighet att bekanta sig med hur kontakten etableras och vilket medium som lämpar sig bäst för situationen.
Eleverna ska kunna programmera och förstå blockprogrammering. Dom ska med hjälp av instruktioner kunna göra ett program i t.ex. Scratch, Sphero eller liknande programmeringsmiljöer.
Länkar: Scratch, Programmeringsidéer i Scratch
Användningen av digital teknik i vardagen diskuteras mångsidigt så både nytta och risker lyfts fram. Speciellt bör hälsoaspekter diskuteras, såsom skärmtid, sömn, vikten av motion och rörelse etc i relation till användningen av digital teknik.